8. listopada 2011

Kauzalno atribuiranje školskog postignuća srednjoškolaca s obzirom na spol i izraženost motiva za postignućem

Anita Bugan, IV. godina
Martina Bajs, apsolventica
Zrinka Katarina Stamać, apsolventica
Filozofski fakultet u Zagrebu, Odsjek za psihologiju

Sažetak

Ovo je istraživanje  primjena Weinerova modela atribucije i pokušaj provjere pretpostavkio utjecaju varijabli spola i motiva za postignućem na preferencije u kauzalnom atribuiranjupostignuća. U ispitivanju atribucija školskog uspjeha/neuspjeha koristili smo Skalu zaatribuiranje razloga uspjeha/neuspjeha, a izraženost motiva za postignućem ispitivalismo Upi tnikom  za mjerenje mot i va općeg pos t ignuća  (MOP) .  Rezul tat i   173srednjoškolaca statistički su obrađeni i interpretirani. Dobiveno je da spol djelomičnoutječe na atribuiranje školskog postignuća; učenice svoj uspjeh najviše pripisujuaktivnosti i motivaciji, dok učenici nemaju izražene atribucijske preferencije za uspjeh.Kod atribuiranja neuspjeha učenice statistički značajno više od učenika razloge svogneuspjeha pripisuju nedostatku sposobnosti. Izraženost motiva za postignućem, samapo sebi, nema značajan utjecaj na atribuiranje školskog postignuća. Međutim,interakcijski efekt uspjeha i motivacije pokazao se značajnim: visoko motivirani uspješnisvoj uspjeh pripisuju vlastitoj aktivnosti i sposobnosti statistički značajno više od niskomotiviranih uspješnih. Nisko motivirani neuspješni svoj neuspjeh statistički značajnoviše pripisuju nedostatku aktivnosti od visoko motiviranih neuspješnih. Ovi rezultativažni su u planiranju strategije za rad s neuspješnim i nisko motiviranim učenicima.

Ključne riječi: atribuiranje uspjeha/neuspjeha, atribut, kauzalna preferencija, motiv za postignućem, nisko motivirani učenici, visoko motivirani učenici.

Cjeloviti tekst (.PDF)